Att besöka Machu Picchu

Machu Pichu var det som lockade mig till Peru. Detta som är ett utav världens underverk har lockat mig till Peru i flera år eller kanske ett decennium. Men jag har inte rest dit för jag har inte velat åka själv och de flesta jag känner som är intresserade av MP har redan varit där. Men nu kände jag att nu, nu är det dags även fast jag inte hade någon resekompis som blivit lockad att åka med. Jag har inget emot att åka själv men att dela ett resminnen med någon är alltid roligare. Men jag skulle aldrig inte göra något för att ingen har möjlighet att åka. Sagt och gjort, resan bokad, biljetten bokad och Machu Picchu dagen var kommen.

Machu Picchu

Jag hade lite svårt att sova på natten och vaknade flera gånger, något som nästan aldrig händer men MP dagen är som sagt något jag drömt om länge och att försova mig då hade varit en mardröm. Tidig uppstigning även denna dag blev det när klockan ringde 3:10. Men vad gör väl det när man skall åka till en plats som funnits på resebucketlistan i mängder av år? 3:30 var hämtningen på mitt hotell och sedan 1,5 i mini buss. Slumrade till en del och snart var vi framme i Ollantaytambo där minibussen bytes mot tåg.

I två timmar tuffade Inca Rails inte speciellt miljövänliga tåg fram i ett grönt och obeskrivligt vackert landskap inramat av höga berg. Det bjöds på lite snacks och kaffe. Nästa Machu Picchu.

Framme i Machu Picchu

Wow, det var en obeskrivlig känsla att kliva av tåget. Där var det dags att möta min grupp ”Kosmos” då det var uppdelat på vilket språk man skulle gå sin guidetur på. Pablo hette vår guide och det var ett gäng amerikaner och jag. Mycket trevliga. Två ensam resande tjejer, två tjejer som var kollegor och kompisar från Californien, en tjej som bodde i Lima och undervisade i engelska samt hennes mamma som var på besök samt ett äldre par från Connecticut. Vi hade väldigt trevligt under vår guidade tur och fotade massor samtidigt som vi småpratade om allt möjligt. Det är något av charmen med att resa själv, alla dessa samtal med personer man aldrig annars skulle pratat med. Antalet wow ögonblick inne på området var många.

Utöver att vandra runt mitt i historien fick vi en riktigt bra historielektion och fick bland annat veta att Machu Picchu blev utsett till ett utav världens sju nya underverk år 2007. Det upptäcktes av en amerikan år 1911 och är inte äldre än 500 år. Något annat som fastnade i mitt minne är att Machu Picchu inte hette MP under Inka tiden. Mer historia får ni läsa på om själva om intresse finns.

Hela dagen var hur som helst som en dröm. Efter de tre timmarna med gruppen fick man gå runt en liten bit på egen hand. Jag gick och satte mig på en sten och bara njöt i en halvtimma och funderade. Sedan hikade jag ner från berget. Man kunde såklart åka buss också men med två friska ben som gillar att röra sig tog jag chansen att vandra i 1,5 timmar i regnskogen. Lugn, det var en väl bevandrad stig så det låter modigare än vad det var. Tillbaks i byn var jag rätt hungrig så jag köpte resans dyraste mat (överprisat överallt här i MP) för hela 150:- blev det alpacka quesadillas och en cola zero. Alltså jag tog mod till mig och smakade lokal mat. Alpacka. Det var dock riktigt gott smakade som kebab men inte fett. Sedan blev det inköp av en alpacka halsduk. When in Peru liksom… Här kommer en bildbomb från dagen.

En info guide om Machu Picchu kommer så är ni sugna på att resa dit får ni återkomma till bloggen.

Och det här vänner, det är anledningen till att MP alltid ser grönt ut på alla bilder. Protectors för gräset.